Långa dagar och sena nätter för att få en översikt över företagets ekonomi är ansträngande. Brist på tid och otillräckliga rutiner kan kväva lönsamheten i ditt företag.

En otydlig översikt av företagets ekonomiska situation kan också medföra förseningar med både fakturering och betalningar som därmed påverkar likviditeten.

Från mina möten med ledare till mindre företag upplever jag att många känner igen sig i situationen.

INTRESSEKONFLIKT

Att uppleva att du inte har full kontroll på ditt företags ekonomiska situation är inte roligt!

Du vill arbeta med det du brinner för och är bra på. Kanske känner du att du saknar tid för att fokusera på något annat än er kärnverksamhet under arbetsdagen och om du driver ett litet hantverks- eller konsultföretag är du antagligen ute på uppdrag själv.

Under uppdrag hos kunderna vill du koncentrera dig på att leverera den förväntade kvaliteten och självklart ge det där lite extra men marginalerna måste vara på din sida.

För att säkra bra marginaler måste företagets ekonomiska situation noggrant följas upp. Här är det lätt att halka efter, både gällande tidsrapportering och fakturering men sådana misstag kan bli dyra. Skulle du även ligga efter i arbetet med att följa upp dina kundfordringar så kan det även påverka företagets likviditet.

KUNSKAP

Du var säkert införstådd med att de administrativa uppgifter skulle kräva extra arbete av dig, men det är inte alltid roligt att spendera kvällar och helger med fakturering och påminnelser.

Du är inte ensam om att inför de ekonomiska arbetsuppgifterna känna en klump i magen. Du lägger mycket tid, men känner dig inte helt uppdaterad och får inte nödvändig översikt och kontroll.

Känner du att du behärskar alla detaljer i inom bokföring, lagar och regler, för att kunna utföra jobbet på rätt sätt? Ser du med positiv spänning fram emot månadsrapporteringen eller ger det dig ont i magen?

Och även om det ger gott samvete där och då, att ta tag i de ekonomiska arbetsuppgifterna, är det inte säkert att det är bra för företaget. Det kan äta upp för mycket av din kapacitet och påverka din uppföljning av kärnverksamheten såsom tid för att:

  • Ta hand om kunderna
  • Sätta strategier för framtiden
  • Bygga företagets varumärke

Boka in ett möte med oss på NORIAN genom att klicka här.

KOMPLEXT OCH UNIKT

Helst bör du som ledare inte spendera oproportionerligt mycket tid på administrativt arbete utan koncentrera dig på att vidareutveckla företaget. Lösningen ligger i att lägga över arbetsuppgifter, som inte bidrar till att vidareutveckla din verksamhet, på någon annan.

Jag hör ofta människor i ledande roll svara att de inte kan investera den tid det krävs för att lägga över uppgifter på någon annan. Arbetet är allt för komplicerat och ekonomin runt verksamheten är så komplex att det kommer att kräva för mycket för att sätta in någon i jobbet.

Sanningen är den motsatta och du kommer att ha allt att vinna på att lämna över jobbet till någon annan.

SAMARBETSPARTNER

En bra samarbetspartner har moderna verktyg för att stötta i arbetet. Enkelt förklarat delar du en molnlösning där partnern samlar in grundläggande data och en specialist tar hand om bokföringen, så som fakturering och betalningar samt håller reda på likviditeten.

En strukturerad och effektiv process gör det lättare att se till att tidsfristerna uppfylls och att de  dagliga ekonomiska uppgifterna löper på utan stop. Med dagens moderna system behöver du inte vänta på en månadsrapport utan du har alltid tillgång till en faktisk fakturerings- och likviditetsstatus.

Det skapar en effektivare organisation och frigör tid och resurser för att driva ditt företag. Inte minst, minskar det din stress och oro. Din uppgift blir nu att fokusera fullt ut på kärnverksamheten och det du är bra på.

ÖKAD KONTROLL OCH MER TID TILL KÄRNVERKSAMHETEN

Att överlämna de ekonomiska arbetsuppgifterna till en samarbetspartner kräver översyn av rutiner och är något som initialt genererar tid. För mindre företag krävs oftas relativt små medel för att uppnå bättre kvalitet och överblick. Redan inom en kort framtid kommer du att uppleva fördelarna med att samarbete med en extern partner. En viktig vinst är även den ökade kontrollen och säkerställandet av att pengar kommer in samt en bättre översikt över företagets likviditet.

Du vet hur energikrävande det är att behöva släcka bränder. Pengar som inte kommer in medan kostnaderna måste täckas. En sådan brist på kontroll och översikt försvagar likviditeten. Med bra verktyg och processer samt en stabil och kompetent samarbetspartner blir det helt enkelt färre bränder att släcka och fokus på rätt saker!

New call-to-action